Twee dagen in Yogyakarta (Jogjakarta) - DAG 1 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Roy & Caroline - WaarBenJij.nu Twee dagen in Yogyakarta (Jogjakarta) - DAG 1 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Roy & Caroline - WaarBenJij.nu

Twee dagen in Yogyakarta (Jogjakarta) - DAG 1

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Roy & Caroline

16 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Wat heerlijk om weer in Azie te zijn :)! We zijn volop aan het genieten van de geuren, mensen en de relaxte sfeer. Yogykarta staat bekend om haar prachtige tempels en het Paleis van de Sultan, De Kraton. Het Paleis is in de 17e eeuw gebouwd en tot op heden verblijven de Sultans van het Kasultanan-tak er. (Even een klein stukje geschiedenis tussendoor :P)
Wij wilden er graag gaan kijken vrijdag, maar het was Moslimdag. Dat betekende dat het kasteel tot 12.00 uur open was voor toeristen. Wij waren pas om 10.15 uur wakker, dus helaas waren wij te laat( Achteraf op Tripadvisor gelezen, dat het toch niet echt de moeite waard was :P ).

Er werd ons geadviseerd, vanuit ons Boetiek hotelletje 1001 Malam ( http://www.booking.com/hotel/id/1001-malam.html ), om naar het Waterpaleis van de Sultan te gaan. Dit Waterpaleis is niet meer in gebruik, maar kan wel bezocht worden. Helaas was door de aardbeveving van 2006 een groot deel van het paleis zelf ingestort, maar de zwembaden zijn goed intact gebleven!

Wat ons al vanaf dag 1 op viel is, dat mensen met je meelopen en aanbieden om wat van de stad te laten zien. Je raadt het al, onderweg liep er een oude man met ons mee, die ons naar het Waterpaleis zou leiden. Vanaf dat punt zijn we aan de praat geraakt en heeft hij alles van het Waterpaleis verteld. Wat een mooie en sympatieke man. Zij naam is Noko en hij was zo sympatiek en aardig, omdat hij zichzelf totaal niet opdrong en aan het einde ook niet om geld vroeg. Wij hebben hem natuurlijk wel wat gegeven, omdat wij zo blij waren, dat we hem tegen waren gekomen. Anders hadden we bijvoorbeeld niet gehoord, dat hij de Sultan eigenlijk geen Moslim was en dat hij bij het Waterpaleis een ondergrondse Moskee had gebouwd.

Maar ook niet begrepen waarom het nou waterpaleis heet, aangezien er nergens water te bekennen was. Blijkbaar was dat er tweehonderd jaar geleden dus wel :-). Wat een bijzondere wandeling van bijna twee uur, met een bijzonder aardige man.

Onze volgende halte was de vogeltjesmarkt in Yogya (afkorting van Yogyakarta ). Uiteraard ben ik, Caroline, dol op beestjes, dus daar moesten we heen. Aangezien de vogeltjesmarkt aan de andere kant van Yogya zat, hadden we vervoer nodig. Noko, had ons geholpen aan een fietstaxi ( ook wel Becak genoemd). Maar voordat we naar de vogeltjesmarkt vertrokken wilde we wel graag een foto met Noko. Dus wij vroegen aan de fietstaxi meneer of hij een foto wilde maken, maar hij had nog nooit een digitale telefoon in z'n handen gehad, dus hij wist niet zo goed hoe hij ermee om moest gaan. Ik, Caroline, had m'n telefoon helemaal netjes ingesteld, met handen en voet aangegeven hoe hij een foto moest maken. Ik weet niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, maar hij heeft een foto gemaakt van zijn eigen hoofd :P. hwhahaahah en uiteindelijk is de foto met Noko ook gelukt.

In de fietstaxi op naar de Vogeltjesmarkt. Onderweg allemaal kindjes naar ons zwaaien :) en " hello" roepen. Echt te schattig.

Aangekomen bij de Vogeltjesmarkt. Maar neeuh hoor niet alleen schattig vogeltjes!!! Ca, kwam oog in oog met drie boa's (grote wurgslangen), die in een hok zaten, met daarom heen een soort van kippengaas. OMG! M'n hart ging te keer! Voor de mensen die het nog niet weten ik ben als de dood voor slangen. In dierentuin sla ik ze over, ik word er niet goed van als ik ze zie. Zelfs niet achter glas. Ik heb ongeveer vijf minuten verstijfd, 3 meter van het hok gestaan, tot dat de albino boa ging bewegen. Ja sorry, mensen ik dacht ik ga maar niet gillen, toen sprongen de tranen in m'n ogen van de angst! Wooow, heftig. Na een paar minuten werd ik wat rustiger en ben ik dichter bij het hok gaan staan, nadat Roy hem had geinspecteerd en dat ik zeker wist dat ze er niet uit konden. Weer een angst overwonnen! Whoop whoop :)!

Naast die drie viezen, enge, dikke boa's, waren er ook konijntjes, poesjes, kittens, puppies, vleermuizen, uiltjes en hamstertjes. Natuurlijk allemaal in te kleine kooitjes. Mijn WNF hart ging open en dacht, ja ik dacht ;), FREE all the animals. But not the snakes!!!! hahaha
Onze culturele dag eindigde bij de vogeltjesmarkt.

's Avonds lekker gegeten, in een lokaal tentje langs de weg, op de grond, met blote voeten en zonder bestek. :) Heerlijk was het!

Wat een leuke eerste dag in Yogyakarta!

Sampai cerita selanjutnya! :)

  • 19 Mei 2014 - 08:39

    Ramona De Water:

    Hihi nog zo'n leuk en herkenbaar verhaal.
    De birdmarket heb ik overgeslagen.
    Had al gehoord van de slangen.
    Super dapper dat je niet in paniek bent geraakt Ca.
    Ik doe t je niet na..

    Veel plezier nog. X

  • 19 Mei 2014 - 10:56

    Hermien Henk:

    Hoi Roy en Caroline

    Wat n mooie en indrukwekkende dingen maken jullie mee
    Zeer de moeite waard om te lezen
    IK kom er aan,,, haha ik word er nieuwsgierig van, mooi
    Zorg goed voor elkaar en neem het er van .

    dikke kus samen groetjes
    ons pap en ons smam



  • 19 Mei 2014 - 14:23

    Adri:

    Geweldig. Je zou dat poesje natuurlijk wel mee willen nemen? Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roy & Caroline

Actief sinds 15 Feb. 2009
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 10702

Voorgaande reizen:

14 Mei 2014 - 07 Juni 2014

Op naar Indonesia!

30 Oktober 2011 - 25 November 2011

Vamos a CUBA!

10 Juni 2011 - 23 Juni 2011

Rome en Toscane

24 Juli 2009 - 08 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: