Havana "La vida Cubana" - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Roy & Caroline - WaarBenJij.nu Havana "La vida Cubana" - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Roy & Caroline - WaarBenJij.nu

Havana "La vida Cubana"

Door: Roy & Caroline

Blijf op de hoogte en volg Roy & Caroline

12 November 2011 | Cuba, Baracoa

Hallo iedereen,

hier zijn we weer. Na onze avontuurlijke heenvlucht en onderbroeken omdraaien hierbij het uitgebreide verhaal over Havana.

De eerste 3 nachten hebben we in Havana doorgebracht bij onze eerste casa particular van Melba en Alberto. We vonden het erg apart en een beetje ongemakkelijk om in het huis van lokale mensen te slapen. Maar de volgende dag waren we het al gewend, helemaal toen Alberto zei: "Buenos Días Familia. ¿Habeìs dormido bien?". (Goedemorgen familie, hebben jullie goed geslapen?) :)

Havana is een chaotische en grauwe stad, waar mensen vooral aan overleven denken. Iedereen probeert de waardevolle CUC (toeristenmunt) te bemachtigen. Dit bleek al uit ons vorige stuk waarbij we de eerste dag min of meer waren opgelicht door een stel Cubanen. Een stel liet ons een aantal interessante plekken van de stad zien die je als toerist niet zo maar vindt. Echter, aan het einde van de rit waren wij degene die alle mojitos en eten bij een lokaal restaurant konden betalen (terwijl wij door hen werden uitgenodigd voor de lunch...). Na dit te hebben meegemaakt waren we iets meer op onze hoede. De volgende dag zagen we dat dit overal in Havana gebeurt en werden we weer door vele stelletjes benaderd. Maar die hadden inmiddels geen kans meer van slagen :)

Wanneer je door de straten van Havana loopt kom je van alles tegen. Je ziet mensen met voedselbonnen een doosje eieren halen, een kopje koffie drinken uit een straatstalletje of op de hoek van de straat een Cubaanse pizza (Peso Pizza) eten. Leuk om allemaal te zien maar het is erg grauw en vervallen. Ja het heeft een bepaalde charme maar de mensen ogen gewoon niet gelukkig. Er wordt van Havana gezegd dat mensen plezier hebben en dat er overal op straat muziek is en mensen dansen. De realiteit is echter veruit de meeste mensen bezig zijn met overleven en veelal somber uit hun ogen kijken.

"La Vida Cubana"...

Dit was een beetje een shock voor ons omdat we dit niet hadden verwacht. Wat wel gezegd mag worden is dat Havana een aantal prachtige gebouwen heeft staan zoals het museum van de revolutie, het barcardi gebouw, capitool en vele anderen.

Verder hebben we een aantal musea bezocht, door de stad geslenterd en genoten van onze eerste heerlijke Cubaanse maaltijd bij een petite lokaal restaurantje (paladar).

Na de eerste drie dagen keken we er wel naar uit om snel naar onze volgende bestemming Viñales (dorpje in West-Cuba) te gaan.

Wat later in onze reis ook zal blijken is dat het ontbijt OVERAL waar je ook komt bestaat uit: Fruit (banaan, guave, papaya, ananas), ommelet, fruitsap, koffie met melk, brood met boter. De eerste paar dagen lekker, na twee weken een beetje eentonig :) (je weet in ieder geval waar je aan toe bent en het is gezond!).

Later in onze reisverslagen meer over o.a. de Cubaanse cuisine en de wat leukere verhalen over de plaatsen waar we zijn geweest!

Vanuit Baracoa , Hasta Pronto!

Lieve groetjes,

Roy en Caroline

• 12 November 2011 - 21:33

Lia En Jaap:

We blijven zo goed op de hoogte wat jullie tot nu toe hebben meegemaakt, bedankt daarvoor.
    We zullen nog wel enkele verslagen krijgen voor jullie weer huiswaarts keren, en hopen wel jullie hele verslag nog een keer uitgebreid te horen met het bekijken van de gemaakte foto's natuurlijk.
    Goede reis verder en tot horens,

Lia en Jaap

• 13 November 2011 - 08:51

Adri:

Kennelijk is er toch al het een en ander veranderd in 6 jaar. Ben je ook in cafe Hemmingway geweest? Bij familie slapen is inderdaad bijzonder he. En jij met je voortreffelijke spaans, een grote plus. Een hele ervaring allemaal. Lieve kids laat zeker ook iets horen over de Cubaanse cuisine. Ik weet het niet eens meer wat ik daar at. Sigaren denk ik. Lewinsky sigaren. Joke!
    Kus kus van je tante Aadje.

• 13 November 2011 - 09:14

INEKE:

Goed geschreven verhaal, ik zie het helemaal voor me.
    Het lijkt me wel moeilijk, als toerist, daar rond te lopen
    met al die arme mensen rond je, of valt dat wel mee?
    Uit jullie reisverslag blijkt dat jullie het wel naar jullie zin hebben.
    Houden zo ! Op naar de volgende stad en verhaal
    Hier alles oke.... wel veel zitten.

Dikke kus.

• 13 November 2011 - 10:04

Dada:

Goed verhaal, misschien kunnen jullie hier in de toekomst je werk van maken!Reizen en verhalen schrijven lekker avontuurlijk.Heel veel plezier nog en doe voorzichtig aan.Liefs dada en conchi

• 13 November 2011 - 10:10

Sas:

leuk om jullie verhaal telkens te kunnen lezen !! misschien wel echte reporters in de maak ?

have fun !! xxx

• 14 November 2011 - 06:46

M&M:

Lieve schatten,
    Wat een verhalen zali om te volgen en wat maken jullie veel mee te gek te gek!
    lekker genieten nog 2 weken mmm!
    We missen jullie zeker maar zijn erg blij voor jullie. Eva heeft nieuwe baan, 28 oktober begint ze op de hoge school GAAF he voor haar te gek te gek!
    Lisanne heeft een huis gekocht haha dus alles loopt soepel hier.

We blijven gezellig op de hoogte geniet geniet geniet.

Liefs M&M

• 14 November 2011 - 11:03

Nicky:

Wat leuk om het allemaal te volgen ...... van avontuur gesproken !
    Je vertelde me over de plannen toen je enkele weken onverwachts hier was ( HEEL TOF)
    Maar nu is het allemaal realiteit.....
    Het gaat jullie goed .... liefs van Pol en van mij

• 14 November 2011 - 19:05

Henk Hermien:

Hoi hoi .
    We zien dat jullie ondekkingsreizigers van alles zien en meemaken .mooi om te lezen.
    Hier alles zn gangetje met wanten brrrrrrrrrrr en sjaals hoedjes in het hollandse kikkerlandje.
    Liefs pa en ma pootje van Noah